آلبوم تصاویر
در آینه رسانه ها
کد خبر: ۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۲
print
send
پورمحمدی در كنفرانس مديريت استراتژيك:
وزیر دادگستری گفت: مدیر باید با ابزار تدبیر جلو رود و به غیر از این حق ندارد تصمیم‌گیری و اقدامی را انجام دهد و نه اینکه براساس عواطف و تحریک تصمیم بگیرد؛ چرا که ابزار مدیر، تدبیر است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی؛ وزیر دادگستری پنجشنبه (16 آبان 1392) در کنفرانس سالانه مدیریت استراتژیک گفت: در این کنفرانس موضوعات قابل توجه و ارزشمندی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است که باید بگویم اصل مدیریت، موضوع بسیار ارزشمند و گران‌ترین کالای امروز است؛ که وقتی سطوح مدیریت بالا حساستر شود کالا گرانتر می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه وضعیت عمومی کشور مثبت و رو به جلو است، عنوان کرد: اگر کشور ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم وضعیت مثبت و قابل قبولی داشته و وضعیتش متوسط است ولی نباید کشور را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم چرا که ایران با شرایط فعلی و تحریم‌ها باید با خودش به شکل مستقل مقایسه شود.

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم با محدودیت‌های فوق العاده زیاد که اکنون نیز این محدودیت‌ها ادامه دارد و شرایط ما عادی نیست چرا که در کشمکش قرار داریم به این معنا که این کشمکش‌ها و مشکلات شامل محدودیت‌های اقتصادی، فشار سیاسی و حتی جنگ در گذشته است که باید براساس این عوامل سنجش و ارزیابی صورت گیرد که در اینجا باید بگوییم علی‌رغم تمام محدودیت‌ها ما موفقیت‌های بسیاری به دست آوردیم.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه ما جزو ۱۰ کشور صاحب تکنولوژی نانو هستیم که فناوری و تولید علم را به محصول رسانده‌ایم، افزود:‌ درواقع این وضعیت و پیشرفت‌ها به ما می‌گوید که شرایط ما شرایط خوبی است که با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم به موفقیت دست یابیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بدون مقایسه با دیگران کشور خود را بسنجیم باید بگوییم که ما عوامل انسانی قابل قبولی داشته و از نظر تولید و فناوری و مدیریت در سطح خوبی هستیم که مدیران و مجریان توانمند داریم. همچنین دانشمندانی داریم که دانش‌شان به فناوری تبدیل شده و آنها در جایگاه مناسب قرار دارند؛ ما شرایط محیطی فوق العاده داشته و دارای ظرفیت و موقعیت ممتازی هستیم بنابراین باید خروجی کار خود را براساس ظرفیت‌هایی که داریم بسنجیم.

وزیر دادگستری افزود: روز گذشته دولت اعلام کرد که از نظر انرژی «گاز، نفت و منابع فسیلی» جزو کشورهای اول یا دوم دنیا هستیم که حتی فاصله ما نسبت به کشور اول کم است.

وی گفت: ما امکانات فنی و ابزار و تجهیزات قابل قبولی داریم که با محدودیت‌ ابزار توانسته‌ایم تجهیزات و ابزارهای مناسبی را تهیه کنیم، همچنین باید بگوییم ما دانش کاربردی قابل توجهی داشته و در عرصه‌های مختلف استاد، پژوهشگر، دانشجو و فارغ التحصیلان بسیاری داریم که آنها متخصص بوده و می‌توانند کار را به نتیجه برسانند. همچنین ما در حوزه راهبردی دانش قابل قبولی داشته ‌ایم که مورد توجه است.

پورمحمدی گفت: از اول انقلاب تاکنون 6 رئیس جمهور داشته‌ایم که جایگاه مدیریت استراتژیک آنها بسیار ممتاز بوده است؛‌ هم به خاطر کشور ایران و هم به دلیل ظرفیت شخصیت آنها چرا که بلوغ مدیریت ما ارتقا پیدا کرده و قدرت تاثیرگذاری دارد، دایره مدیریت ما بسیار گسترده است به این شکل که یک سوم مجلس شورای اسلامی ما را نیروهای گذشته و دو سوم آن را نسل جدید مدیریتی تشکیل می‌دهد در واقع ظرفیت‌های مدیریتی کشور ارتقا پیدا کرده است .

وزیر دادگستری ادامه داد: ما نمی‌خواهیم خود را مقایسه کنیم در واقع ما خودمان را با خود مستقلاً‌ محاسبه می‌کنیم که با این ظرفیت‌ها و امکاناتی که مطرح کردم آیا خروجی ما متناسب است یا خیر. که در اینجا باید بگویم که حتماً متناسب نیست که باید چرایی کار را جویا شد و تلاش کنیم تا راهکار را بدست آوریم. درست است که در بخشی از حوزه‌های دانش فنی، تخصصی، اقتصادی و مدیریت استراتژی کارهای خوبی صورت گرفته است ولی وقتی تمام اندازه گیری‌های دقیق را با توجه به ظرفیتی که داریم جمع آوری می‌کنیم،‌آمار قشنگ و مناسبی به دست نمی آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی گفت: ما در نظام سلامت با توجه محققان پزشکی و مقالات پزشکی، رتبه 12 را به خود اختصاص می‌دهیم، 30 درصد علم کشور در حوزه پزشکی است که با توجه به این رتبه ما در حوزه پزشکی رشد پیدا کرده‌ایم ولی محصول بهداشت و درمان و سلامت ما متناسب با ظرفیت‌هایی که داریم نیست. در واقع با توجه به کارخانه‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی که داریم خروجی بهداشت و سلامت ما مناسب نیست که باید توجه کنیم که چگونه آن را حل کنیم.

وزیر دادگستری با بیان اینکه هیئت دولت، مدیران ارشد و نمایندگان مجلس و مجریان نیازمند خروجی مناسب هستند تا براساس آن تصمیم بگیرند، افزود: هزینه تولید و خدمات در کشور ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بالا است و ما کشور را گران اداره می‌کنیم که باید در تمام حوزه‌ها دخل و خرج‌مان تنظیم شود.

پورمحمدی با بیان اینکه موضوع سبک زندگی اهمیت بسیاری دارد و بحث جدی بوده که مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید کرده‌اند، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود آن سبکی که باید به کار گرفته و به آن پایبند باشیم انجام نمی‌شود که در این میان دولت و نهاد عمومی نیز سهم دارند اما این قصه فراتر از سهم دو دستگاه است چرا که باید این موضوع در خون و در عمق تربیت تک تک شهروندان نفوذ پیدا کند.

وزیر دادگستری گفت: در حوزه مدیریت کلان، خرد و استراتژیک، بهداشتی و اقتصادی باید مدل فرهنگ ترافیک را الگو قرار دهیم و از آن استفاده کنیم چرا که مدل فرهنگ ترافیک تمام موضوعات را در خود جا می‌دهد.

وی گفت: مشکل اساسی ما در فرهنگ مصرف و تولید، اداری و مدیریتی است که فرهنگ را آموزش دیده و ابزار آن را داریم ولی خروجی جالب را شاهد نیستیم که باید دید مشکل ما کجاست، باید سبک زندگی مورد دقت قرار گرفته و سبک کار و مصرف و مدیریت نیز تغییر یابد تا خروجی ما متناسب با اهداف بزرگ ما باشد همچنین با این امر می‌توانیم مدیریت استراتژیک را داشته باشیم.

پورمحمدی بیان کرد: ما عالمیم ولی آفت بی‌عملی داریم همچنین ما ناظمان اجتماعی خوبی هستیم که خود از بی‌نظمی رنج می‌بریم، مدیریم ولی با ابزار مدیریت توانمند که در اختیارمان است نمی‌توانیم تصمیمات با تدبیر اتخاذ کنیم که این موضوعات بسیار مورد توجه است.

وزیر دادگستری گفت: مدیر به این معنا است که با ابزار تدبیر جلو رود و به غیر از این حق ندارد تصمیم‌گیری و اقدامی را انجام دهد و نه به این شکل که براساس عواطف و تحریک تصمیم بگیرد؛ چرا که ابزار مدیر، تدبیر است.

وی ادامه داد: ما اهل عمل هستیم ولی از آفت عمل غیر متعهدانه رنج می‌بریم. همچنین جامعه آرمانگرا هستیم اما آفت ما دنیازدگی است؛‌ ما آرمانگرایی مناسبی داریم که بر جامعه حاکم است و از عاشورا و محرم به عنوان آرمان بهره می‌بریم ولی خروجی مطلوب نداریم که باید ریشه آن را بدست آوریم. 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: