آلبوم تصاویر
در آینه رسانه ها
کد خبر: ۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۴
print
send
در گفتگو با ایسنا؛
وزیر دادگستری گفت: مدیر همانطور که از نامش مشخص می‌شود باید با ابزار تدبیر جلو برود و حق ندارد احساسی و یا بدون فکر عمل کند. ابزار او حفظ مدیریت است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی؛ وزیر دادگستری در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر سطوح مدیریتی بالاترین اهمیت را دارد و هر قدر این سطوح بالاتر می‌رود کالای مدیریتی نیز گران‌تر می‌شود. در نتیجه پرداختن به این موضوع برای همه دست اندرکاران به خصوص مدیران ارشد لزوم بالایی دارد.
 
پورمحمدی گفت: به عنوان مثال وضعیت عمومی کشور وضعیت مثبت و رو به رشدی است. آمارها،‌ شاخص‌ها و خروجی‌ها و اعداد پایه‌ای که در دنیا وجود دارد در کنار بانک‌های موجود اطلاعاتی، خروجی‌های مثبتی و قابل قبولی ارائه می‌دهد و ما می‌توانیم وضعیت متوسطی برای خودمان ارزیابی کنیم.
 
وزیر دادگستری اضافه کرد: اما اگر وضعیت خودمان را نه در مقایسه با دیگر کشورها بلکه با شرایطی که برای خودمان وجود دارد مقایسه کنیم، ارزیابی متفاوتی خواهیم داشت.
 
پورمحمدی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که از لحاظ فناوری مثل نانو در بین 10 کشور دنیا قرار داریم، گفت: این مسئله هم در تولید علم،فناوری و محصولات صنعتی عرضه شده به بازار قابل مشاهده است.
 
وی تصریح کرد: اگر در شرایط عادی مثل دیگران بودیم وضعیت فرق می‌کرد، اما ما باید با توجه به همه تحریم‌ها‌، تحمیل‌ها و محدودیت‌ها خودمان را ارزیابی کنیم. من نیامدم بگویم که وضع کشور خیلی خوب است، من از موضع دیگری صحبت می‌کنم اگر بخواهیم شرایط خودمان را با خود بسنجیدم و وضعیت‌مان را بدون مقایسه با دیگران در نظر بگیریم باید بگویم خروجی ما خیلی جالب نیست باید طوری دیگر ارزیابی کنیم.
 
پورمحمدی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های محیطی ما فوق‌العاده است و در این زمینه ظرفیت های ممتازی داریم. در بخش سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز یا در رتبه اول یا دوم قرار داریم. امکانات فنی،‌ ابزارها و فناوری‌های قابل قبولی داریم هر چند در سطح کشورهای خیلی پیشرفته نیست. محدودیت ابزار داریم اما با راه هایی توانسته‌ایم آنها را فراهم و تهیه کنیم و در حال حاضر ابزار و تجهیزات ما قابل توجه است. دانش کاربردی ما نیز قابل توجه است؛ در عرصه های مختلف علمی از جمله استاد،‌ دانشجو، فارغ‌التحصیل، محقق،‌ پژوهشگرو دانشمند در جایگاهی هستیم که می‌تواند دانش را مدیریت کند و به نتیجه برساند.
 
وزیر دادگستری با اشاره به اهمیت شخصیت روسای جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته عنوان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون 5 یا 6 رییس جمهور داشتیم و هر کدام در بعدی چهره شاخص بین المللی شدند. این نشان می‌دهد جایگاه استراتژیک ما مهم است و مدیریت استراتژیک ما به جایی رسیده که این افراد می‌توانند به چهره‌های مطرحی در سطح دنیا تبدیل شوند؛ یکی از دلایل آن به خاطر اهمیت کشور ایران است، اما بخش زیادی از آ‌ن هم به خاطر خودشان است که نشان می‌دهد توان مدیریت استراتژیک توسعه پیدا کرده است و ظرفیت بالایی دارد.
 
وی به بعد دیگری از این توان مدیریت استراتژیک هم اشاره کرد و افزود: در دوره‌های مختلف یک نسل مدیریتی می‌روند و یک نسل مدیریتی می‌آیند که نشان‌دهنده گسترده بودن دایره مدیریتی ما است، مثلا وقتی یک مجلس عوض می‌شود یک نسل مدیریتی جابه‌جا می‌شوند در حال حاضر دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسل جدیدی مدیریتی هستند. در شوراها و جاهای دیگر هم همینطور است که نشان می‌دهد ظرفیت‌های مدیریتی کشورمان ارتقای زیادی پیدا کرده است.
 
وزیر دادگستری ادامه داد: دیروز در جلسه هیات دولت گزارشی مطرح شد که نشان می‌دهد مجموعه مقالات پزشکی ما در رتبه 12 دنیا قرار دارد، اما محصول بهداشت و درمان و سلامت کشور با این ظرفیت متناسب نیست؛ این همه پزشک، متخصص و تجهیزات داریم، اما خروجی بهداشت و سلامت کشورمان جالب نیست.
 
وی با طرح این پرسش که چطور باید این مسئله را حل کنیم گفت: ما به خروجی های این چنینی نیاز داریم به خصوص مدیران ارشدمان که بتوانند بر اساس آنها تصمیم بگیرند، هدایت کنند و هدف گذاری کنند.
 
پورمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه‌های تولید در کشور ما بالا است، خاطرنشان کرد: باید دخل و خرج‌های در کشور ما تنظیم کنیم. این موضوع تا حدودی به سبک زندگی مربوط می‌شود که مقام معظم رهبری سال گذشته این بحث را مطرح کرده است و مثلا همه می‌دانیم که نباید برق را زیاد مصرف کنیم و در مصرف آن باید صرفه جویی کنیم، اما چرا نمی توانیم جلوی آن را بگیریم این فقط نقش دولت یا آموزش و پرورش نیست این بخش‌ها هم سهم دارند اما قصه فراتر از این است.
 
وزیر دادگستری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فرهنگ ترافیک ایران آن را بستر خوبی برای مطالعات حوزه‌های مختلف مدیریت استراتژیک دانست و گفت: می‌توانیم از چنین مطالعه‌ای خروجی‌های بسیاری بگیریم.
 
وی گفت: مشکلی نیست که ندانیم چه کار باید کنیم و ابزارش را نداشته باشیم، اما وقتی پشت میز می‌نیشنیم خروجی ما جالب نیست. اگر می‌خواهیم خروجی مناسب با اهداف بزرگ داشته باشیم باید سبک فرهنگ، تولید و مدیریت‌مان را عوض کنیم، در غیر این صورت خروجی خوبی نخواهیم داشت. ما مدیر هستیم اما دچار آفت بی‌تدبیری شده‌ایم. خیلی از ما عالم و اهل علم هستیم، اما گاهی گرایشامان روی ما تاثیر می‌گذارد و متعهدانه عمل نمی‌کنیم.
 
پورمحمدی ادامه داد: ما جامعه آرمان‌گرایی هستیم و این مزیت ماست، اما آفات آرمان‌گرایی ما این است که از دنیازدگی رنج می‌بریم. عاشورا و محرم یعنی غلبه آرمان‌گرایی بر فضای کشور، ولی چرا خروجی مطلوب این آرمان‌گرایی را نداریم؟ ما به آنچه برای آن تقلا می‌کنیم پایبند نمی‌نماییم و از طرف دیگر به دنبال دنیا راه می‌افتیم و دنیادارهای خوبی هستیم اما آرمان‌گرایی را هم با دنیاداری قاطی می‌کنیم. اینکه در یک بعد حرکت کنیم و از بعد دیگر غفلت کنیم ما را ابتر می‌کند.
 
وزیر دادگستری یادآور شد: ما جامعه پرمصرفی هستیم، اما برای مصرف‌مان هم باید تلاش کنیم و تولید کنیم اما رفتارمان با مصرف‌مان تناسب ندارد. این مشکلات باعث می‌شود نظام برنامه‌ریزی، تولید و بازار به هم بریزد. اگر می‌خواهیم مصرف‌کننده باشیم باید در کنارش به تولید و کار هم توجه داشته باشیم اما در کشور ما نه تنها تولیدکننده دولتی گران تولید می‌کند تولیدکننده خصوصی هم رانت‌گیر است و بدون رانت نمی‌تواند تولید کند.
 
وی افزود: ما نمی‌توانیم ارزان تولید کنیم؛ این همه کارخانه داریم اما بخش زیادی از آن بدهکار است، بخش زیادی از آن تعطیل شده و بخش دیگری از آن اقتصادی نیست. در فضای راهبردی و مدیریت راهبردی باید به این مسائل توجه کرد چرا که اینها آفت‌هایی است که دستمان را قفل کرده است.
 
وی تاکید کرد: اگر سبک‌های معیوب و بیمار ادامه پیدا کند هر چه علم تولید کنیم به درد کتابخانه‌ها و شاید خارج از مرزها بخورد. این مطالعات باید به محصول برسد، محصول هم این است که نتیجه آن در جامعه دیده شود.
 
انتهای پیام/
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: