آلبوم تصاویر
در آینه رسانه ها
کد خبر: ۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
print
send
مصطفی پورمحمدی در گفتگوی تفصیلی با «راه دانشجو»:
وقتی از او که عزمش را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری جزم کرده می‌پرسیم «مردم از کجا بدانند که پورمحمدی هم صرفا شعار نمی‌دهد بلکه وعده‌هایش را محقق می‌کند»، سی و پنج سال سابقه کار اجرایی را به رخ‌مان می‌کشد و این را ضمانتی برای تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش می‌داند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مصاحبه‌ای تفصیلی با پایگاه خبری تحلیلی "راه دانشجو"  انجام داده است که متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

به گفته خودش سی و پنج سال است که عهده‌دار مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی بوده است. وقتی از او که عزمش را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری جزم کرده می‌پرسیم «مردم از کجا بدانند که پورمحمدی هم صرفا شعار نمی‌دهد بلکه وعده‌هایش را محقق می‌کند»، سی و پنج سال سابقه کار اجرایی را به رخ‌مان می‌کشد و این را ضمانتی برای تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش می‌داند.

او برخلاف خیلی از اصولگرایان که نگران تشتت در جریان اصولگرایی همزمان با کاندیداتوری بیش از ده نفر از چهره‌های اصولگرا هستند، نه تنها از آن انتقاد نمی‌کند بلکه این مسئله را مبارک و میمون توصیف می‌کند و می‌گوید که باید از این افراد بخاطر مسئولیت‌پذیری و پذیرش مشکلات کاندیداتوری و احتمالا شکست در انتخابات، تقدیر کرد.

درباره تایید صلاحیت سیدمحمد خاتمی و اسفندیار رحیم مشایی هم محافظه کاری پیشه می‌کند و مطلب دندان‌گیری نصیب‌مان نمی‌کند و آن را به زمین شورای نگهبان پاس می‌دهد.

نگران فراگیری بداخلاقی در جامعه است و پیش بینی می‌کند در این دوره از انتخابات هم شاهد بداخلاقی از سوی برخی کاندیداها باشیم؛ هرچند که خود را آماده پاسخگویی به آن دسته از مواردی می‌کند که احیانا علیه او مطرح شود.

مصطفی پورمحمدی که پیشتر معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم بود و هم‌اکنون نیز ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده دارد، برابر آنچه که در سایت «ویکی‌پدیا» آمده «زاده 1338 در قم» بوده و «اهل رفسنجان» است. «وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند.

پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است».

مصطفی پورمحمدی اکنون یکی از کاندیداهای ائتلاف اکثریت اصولگرایان، ائتلاف مشهور به پنج‌گانه است.



* ارزیابی‌تان از فضای کلی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چیست و شانس کدام گروه از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، مستقل‌ها و دولت را برای پیروزی در انتخابات بیشتر از سایر گروه‌ها می‌دانید؟

-علائم نشاط انتخاباتی تازه در حال بروز است و کاندیداها در حال انجام سفرهایشان هستند. محیط‌های اجتماعی نخبگان و دانشگاه‌ها نیز در حال برگزاری نشست‌هایی با موضوع انتخابات هستند. طیف‌ها و گروه‌های مختلف نیز در حال معرفی کاندیداها هستند و لیست‌ها هم هنوز تکمیل نشده است لذا بهتر است کمی صبر کنیم تا آرایش‌ها شکل بگیرد تا بتوانیم قضاوت بهتری در این زمینه داشته باشیم.

* این روزها مباحثی درباره کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی مطرح می‌شود. کاندیداتوری این دو را چقدر محتمل می‌دانید؟

- ظاهرا این مسئله منتفی است.

* اگر سیدمحمدخاتمی کاندیدای انتخابات شود، به شخصه موافق تایید صلاحیت او هستید؟

- بنده در جایگاه تایید صلاحیت کاندیداها نیستم. اگر ایشان تایید صلاحیت شدند با قوت در انتخابات شرکت کنند.



*این روزها تحلیل‌ها و رفتارها از کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی حکایت دارد، احتمال تایید صلاحیت و رأی‌آوری وی را در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-باید صبر کرد تا ببینیم آیا ایشان کاندیدا می‌شود و سپس شورای نگهبان ایشان را تایید می‌کند یا خیر. بنده خود را خیلی درگیر امورات دیگران نمی‌کنم بلکه کار خود را انجام می‌دهم. اگر ایشان کاندیدا شد و شورای نگهبان هم صلاحیتش را تایید کرد ما نیز برای رقابت جدی با ایشان برنامه‌ریزی می‌کنیم.

* این روزها برخی تحلیلگران سیاسی نسبت به برخی اقداماتی که ممکن است از سوی رئیس جمهور و تیم دولت در صورت ردصلاحیت اسفندیار رحیم مشایی یا به طور کل کاندیدای دولت انجام شود، هشدارهایی را می‌دهند. شما چقدر احتمال انجام کارهایی که شاید جزو خطوط قرمز هم بشمار آید می‌دهید؟

- امیدوارم این اتفاقات بروز نکند اما مردم ما نشان داده‌اند که از این حوادث به سلامت عبور می‌کنند.

* در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، اصولگرایان حداقل به سه دسته «ائتلاف سه‌گانه»، «ائتلاف پنج‌گانه» و «جبهه پایداری» تقسیم‌بندی شده‌اند. به فرض مثال اگر آقای قالیباف از اعضای ائتلاف سه‌گانه، کاندیدای انتخابات شود، شما با توجه به نزدیکی دیدگاه‌ها و برنامه‌هایی که با او دارید، کاندیدای انتخابات می‌شوید یا خیر به نفع ایشان کنار می‌روید؟

- ما با همه اصولگرایان از کند و تند گرفته تا اعتدالی، ارتباط داریم. بنایمان هم این است که رفاقت‌هایمان برقرار باشد و به همدیگر نیز احترام گذاشته و در درون خود نیز یک رقابت شایسته را به نمایش بگذاریم. این یک رقابت درون تشکیلاتی است. یک رقابت برون گفتمانی هم مثلا با اصلاح‌طلبان و دیگر گروه‌های غیر اصولگرا داریم. این ائتلاف‌ها، رفتارها و بلوک‌های انتخاباتی درون گفتمانی است که هیچ اشکالی هم ندارد که بروز و ظهور داشته باشد. درباره کناره‌گیری به نفع شخص دیگری هم باید بگویم که بنده طبق سازوکار ائتلاف اکثریت اصولگرایان (ائتلاف پنج‌گانه) عمل ‌می‌کنم. در مرحله بعد نیز چون جامعه روحانیت نظرش بر این است که جریان ائتلاف تا آخرین مراحل انتخابات نیز ادامه داشته باشد از آن مرحله ائتلاف هم، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.



* چرا در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم اینقدر تشتت و اختلاف میان اصولگرایان بالا گرفته است که حداقل سه گروه «ائتلاف 1+2»، «ائتلاف اکثریت اصولگرایان» (ائتلاف پنج‌گانه)، و «جبهه پایداری» شکل گرفته است؟ آیا این نشانه ضعف جریان اصولگرا نیست؟

- خیر، بنده این مسئله را اتفاقی خوب و مبارک می‌دانم. بهرحال احساس مسئولیت کردن، خطرپذیری، اراده داشتن، مرارت‌ها و سختی‌ها را پذیرفتن و در این میدان خطیر پا گذاشتن، موجب خوشحالی و خرسندی است.

* ولی این تشتت نمی‌تواند نمود بیرونی خوبی برای جریان اصولگرا داشته باشد.

- برخی‌ها در حال تخریب فضای افکار عمومی هستند. اینکه عده‌ای از دوستان مشکلات کاندیداتوری را بپذیرند و پا به عرصه بگذارند و شکست را هم بپذیرند، خود قابل تقدیر است. به هرحال همه که پیروز نمی‌شوند، تعداد زیادی شکست می‌خورند و می‌پذیرند. این بخاطر این است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این افراد بیایند و حماسه‌ای بیافرینند. اینها مثبت است. اما ما چون سازوکار تعریف شده‌ قانونی نداریم و از طرفی مجموعه اصولگرایان در درون یک حزب بهم پیوسته منسجم نیستند عملا این اتفاقات می‌افتد. بنابراین اینکه افراد احساس مسئولیت می‌کنند و پا در عرصه رقابت می‌گذارند شایسته سپاس و تقدیر است و باید استقبال کرد و باید افکار عمومی را هم توجیه کرد که از این مسئله استقبال کنند.



*مهمترین برنامه و اولویت شما در صورت رأی‌آوری و رسیدن به مسند ریاست جمهوری چیست؟

- مسائل اقتصادی در اولویت برنامه‌های ماست. توجه به مسائلی نظیر تولید و اشتغال نقش اصلی را در برنامه‌های اقتصادی بنده ایفا می‌کنند اما حتما باید نگاه ویژه‌ای به مناسبات خارجی خود داشته باشیم. ما باید دیپلماسی‌مان را تقویت و جایگاهمان را بازسازی و ارتقاء بخشیم تا این ائتلافی (ائتلاف گروه 1+5 علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران) که علیه ما و به ناحق شکل گرفته را بشکنیم.

ساختار اداری کشور نیز باید متحول شود. مبارزه با فساد اقتصادی و اداری هم در رأس برنامه‌های بنده است و فکر می‌کنم بدون مبارزه قاطع با این پدیده شوم نمی‌توانیم اقتصادمان را سامان بدهیم و در جامعه اعتمادسازی کنیم.
بداخلاقی‌ها و مناسبات غلطی که در روابط اجتماعی و اداری حاکم شده است هم باید از میان برود و باید یک بازگشت جدی به اخلاق و روابط سالم اجتماعی داشته باشیم.

بنده یک پیام درون ستادی دارم که به افرادی که در ستاد انتخاباتی‌ام فعالیت می‌کنند این را گفته‌ام و آن «رأی حلال» است یعنی به دست آوردن آرا از طریق درست، صحیح، قانونی، شرعی، اخلاقی و انسانی. صحبتمان هم این است که با رأی حلال می‌توان کار درست، قانونی و سالم انجام داد. اگر برکت خدا و اعتماد عمومی را می‌خواهیم باید تلاش کنیم رأی حلال کسب کنیم. یک پیام عمومی هم داریم که حرکت ما یک پیام ویژه داریم که در این راستا از شعر حافظ الهام گرفته‌ایم و آن اینست که «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا». اینجا «مروت» را به معنای رعایت حقوق دیگران، پیش داوری نکردن درباره افراد، بداخلاقی نکردن، نسبت‌های ناروا ندادن و سوء ظن‌ نداشتن گرفته‌ایم. «مدارا» هم یعنی تدبیر، سیاست، آن چیزی که رهبری فرمودند رعایت اصول عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین الملل. شعار دولت و اهداف برنامه‌هایم و رئوس آنها را در بیش از 100 اقدام، انشاالله در روزهای آینده و به صورت مکتوب اعلام خواهم کرد و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.


* تهیه این برنامه‌ها یا به اصلاح مانیفست از چه زمانی آغاز شد و مشاوران شما در تهیه این برنامه‌ها چه کسانی بوده‌اند؟

-تهیه این برنامه‌ها ماحصل حداقل 6 ماه کار مداوم و مستمر است که در این راستا از برجسته‌ترین نخبگان و برجسته‌ترین افراد علمی اجرایی کشور که در خدمت دولت‌های گذشته هم بوده‌اند استفاده کرده‌ام. ضمن اینکه ما در سازمان بازرسی هم از گروه‌های فعال و صاحب‌نظر استفاده کردیم. البته برخی از این برنامه‌ها قبلا در جامعه منتشر و تولید شده است که سعی کرده‌ایم از بهترین این برنامه‌ها هم در برنامه‌های خود استفاده کنیم.
الان در خود دولت ایده‌های خوبی تولید می‌شود اما اجرایی نمی‌شود. ما سعی کرده‌ایم این ایده‌ها را جمع‌بندی، تلفیق، ترکیب و تکمیل کرده و به عنوان یک مجموعه قابل اجرا درآوریم. برنامه ما، استراتژی و تاکتیک‌های اجرای برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های کلی نظام است. ما که نمی‌توانیم خلق برنامه جدید کنیم، این غیرقانونی است و این یعنی انحراف از برنامه‌. ما که نمی‌توانیم خودمان روی سیاست‌های کلی نظام حرف جدیدی بزنیم، این به معنای متوقف کردن روند توسعه کشور و برهم زدن سیاست‌های کلی نظام است. ما باید برنامه‌هایی را ارائه دهیم که چگونه می‌توانیم سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های پنج‌ساله توسعه را بهتر اجرایی کنیم. از این جهت آنچه که در برنامه‌های خود اشاره کرده‌ایم در این راستا است.



*هر کاندیدایی که وارد عرصه رقابت می‌شود شعارهایی را می‌دهد که بعضا در مقام عمل اجرایی نمی‌شود. مردم از کجا بدانند که آقای پورمحمدی هم صرفا شعار نمی‌دهد و برنامه‌های خود را قطعا اجرایی خواهد کرد. در این راستا چه تضمینی می‌توانید به مردم بدهید؟

- 35 سال کار مستمر با شناسنامه و کارنامه اعلام شده، ضمانت من برای اجرای برنامه‌هایم است. شما وقتی به بازار می‌روید و با یک بازرگان بزرگ صحبت می‌کنید آن قول بازرگان خودش ضمانت است و در بازار اعتبار دارد. در حال حاضر وقتی برخی سیاستمداران در دنیا و برخی برجستگان علمی سخنی می‌گویند این سخنشان معتبر است. در واقع ضمانت این افراد، پیشینه‌شان است. بنده هم یک پیشینه‌ای دارم که جدیت در کار‌ها، برنامه‌محوری‌ام، قانونمداری‌ام و حساسیتم در مبارزه با فساد را نشان می‌دهد؛ بهرحال با همین فاکتورهاست که اعتماد در جامعه تولید می‌شود.

*در آستانه هر انتخاباتی برخی کاندیداها و جریان‌های حامی آنها علیه کاندیدایی دیگر شروع به آنچیزی که «افشاگری» می‌خوانند، می‌کنند. خود شما به شخصه نگران این مسئله نیستید؟

-تهمت زدن امری نارواست؛ دروغ گفتن امری زشت است؛ بهتان و فتنه‌گری جزو رذائل اخلاقی است. خداوند هم شدیدا اینها را نهی کرده و سخت‌ترین مجازات‌ها را برایش درنظر گرفته و فرموده که اینها جزو گناهان کبیره است. وقتی که خداوند برای انسان‌ها از این بهتان‌ها و دروغ‌ها و نسبت‌های ناروا نگران است و می‌گوید از دست اینهایی که این مسائل را مطرح می‌کنند به من پناه ببرید، می‌توان به عمق این مسئله پی برد. در برخی آیات داریم که خداوند می‌گوید آنهایی که به مومنان تهمت می‌زنند عذاب علیم در انتظارشان است؛ چون وقتی کسی تهمت می‌زند به این سادگی نمی‌توان آثار آن تهمت را پاک کرد؛ اینها مسائل ساده‌ای نیست که بخواهیم به سادگی از آن عبور کنیم. ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق بیفتد آثار مخربی در پی خواهد داشت.
متاسفانه امروز این بداخلاقی در حال تبدیل شدن به یک رویه تبلیغاتی و بعضا انتخاباتی برای کوبیدن رقبا است. البته ما هم برای پیشگیری از بروز این مسئله تمهیداتی را پیش بینی کرده‌ایم که اگر افرادی بخواهند از چنین روش‌هایی استفاده کنند مقابله مناسب را با او داشته باشیم. اما در کل همه باید تلاش کنیم تا این اتفاق نیفتد چرا که آثارش مخرب است. شما وقتی در کشور می‌آیید و دروغ می‌گویید که اقتصاد کشور ورشکسته شده است و پنج خبرگزاری هم این مسئله را پوشش بدهند فردا دلار به 10 هزار تومان می‌رسد، خب در این حالت مردم می‎ترسند؛ بنابراین همین دروغ گفتن به مثابه بمبی است که در جامعه منفجر شده است و اثرات نامطلوبی در جامعه برجای می‌گذارد و تمام سرمایه اجتماعی ما را از بین خواهد برد و بنیادهای اجتماعی ما را سست خواهد کرد. این کارها باعث شده روابط اجتماعی ما در خطر بیفتد و کسی به کسی اعتماد نکند. در چنین حالتی وقتی همه به هم دروغ بگویند دیگر کسی به کسی جنس نمی‌فروشد و معامله نمی‌کند. در جامعه‌ای که دروغ، تهمت و افترا حاکم می‌شود همه چیزش فرو می‌ریزد. یک جلوه این بداخلاقی در انتخابات است. باید مسئله را فراتر از این در کل جامعه دید. امروز و در آستانه انتخابات متاسفانه این بداخلاقی در حال سایه افکندن در فضای جامعه است ولی ما نباید بگذاریم این مسئله اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: