آلبوم تصاویر
در آینه رسانه ها
کد خبر: ۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
print
send
پورمحمدی در جمع اعضاي اتاق بازرگاني، اصناف و مديران بانكي استان يزد:
حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در جمع اعضاي اتاق بازرگاني، صنعت، معدن، تجارت و اصناف و مديران بانكي استان يزد گفت: با مشكلات اقتصاد و صنعت كشور از نزديك آشنا هستم و بزودي برنامه جامع صنعت و معدن و راه‌هاي برون‌رفت از اين مشكلات را اعلام خواهم كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي پيش از ظهر امروز (19 فروردین 1392) در جریان سفر به شهر یزد در جمع اعضاي اتاق بازرگاني، صنعت، معدن، تجارت و اصناف و مديران بانكي استان يزد گفت: تمام اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور را رفتم و از نزديك با مسايل و مشكلات اقتصاد و صنعت كشور به لحاظ مسئوليتي كه دارم آشنا هستم. دفتري هم به نام دفتر حمايت از توليد و سرمايه‌گذاري در سازمان بازرسي كل كشور و قوه قضائيه مستقر است و در استان‌ها هم شعبه‌اي دارد. از همين‌جا براي بررسي و حل مشكلات اقتصادي اعلام آمادگي مي‌كنيم.

پورمحمدي با اشاره به نام‌گذاري‌هايي كه طي سال‌هاي اخير توسط مقام معظم رهبري انجام شد افزود: قرار بود منابع كشور به سمت توليد و اشتغال‌زايي برود اما اين منابع در بخش‌هايي صرف شد كه اولويت كشور نبود و متأسفانه به اين افتخار هم مي‌شود. اين در حالي است كه اين‌گونه كارها جاي افتخار ندارد بلكه حكايت از ضعف برنامه‌ريزي و مديريتي دارد.
 
چرا در كشور بايد ظرفيت‌هايي توليد شود كه نتوان به آن جامه عمل پوشاند

وي ظرفيت‌سازي‌هاي اشتباهي كه در كشور انجام شده است را يادآور شد و گفت: چرا در كشور بايد ظرفيت‌هايي توليد شود كه نتوان به آن جامه عمل پوشاند. به عنوان مثال در برهه‌اي از زمان اعلام شد كه ظرفيت توليد فولاد كشور 17 ميليون تن است و آنچه كه عملاً توليد مي‌شود 9 ميليون تن. چرا براي توليد 8 ميليون تن ديگر اقدام عملي صورت نگرفت.

پورمحمدي با بيان اين‌كه سالي كه پشت سر گذاشتيم سال خوبي نبود، اظهار داشت: ظرف روزهاي آينده بيست و هفتمين قسط يارانه‌ها پرداخت خواهد شد و به رقمي حدود 100 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد. آيا مي‌توان محاسبه كرد اين رقم چقدر مي‌توانست افزايش توليد و رفاه را براي كشور به وجود آورد؟

وي خاطرنشان ساخت: برنامه جامع صنعت و معدن را نوشتيم و اعتقاد داريم حوزه صنعت و معدن كشور يك مزيت استثنايي، منحصر به فرد و ويژه است. بايد به اين حوزه توجه خاص داشته باشيم.

خام‌فروشي مشكل بزرگ و آزاردهنده اقتصاد كشور است/ هر سال وابستگي به نفت به‌صورت پنهان و آشكار افزايش مي‌يابد

پورمحمدي ادامه داد: بايد ارزش افزوده اين حوزه را خوب محاسبه كنيم. هزينه توليد را كاهش دهيم و اشتغال و ايجاد بازار كار براي جوانان را به صورت همه جانبه در نظر بگيريم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خام‌فروشي را مشكل بزرگ و آزاردهنده اقتصاد كشور دانست و گفت: بسياري از معادن و ذخاير كشور به صورت ارزان منتقل مي‌شود و در كنارش يك آلودگي اقتصادي و مصرف‌زدگي ترويج مي‌گردد و علاوه بر آن هر سال وابستگي به نفت به‌صورت پنهان و آشكار افزايش پيدا مي‌كند. وي ادامه داد: در دوره‌هاي مديريتي مختلف كشور حضور داشته‌ام و با وضعيت و مناطق مختلف كشور آشنا هستم. برنامه‌هاي صنعت و معدن را اعلام خواهم كرد تا صاحب‌نظران نظر بدهند.
 
مشكل امروز ما برنامه‌نداشتن نيست. مشكل، عدم التزام به برنامه است

پورمحمدي از عدم التزام به قانون و برنامه در كشور انتقاد كرد و گفت: مشكل امروز ما برنامه‌نداشتن نيست. مشكل، عدم التزام به برنامه است. بايد تفكر برنامه‌اي داشته باشيم. اين همه متخصص در كشور وجود دارد. بايد از اين ظرفيت كشور استفاده كرد و به برنامه به‌صورت عملي پايبند بود.
 
مديريت عالي بايد قدرت هدايت و جمع‌بندي متخصصين جامعه را داشته باشد

وي در عين حال يادآور شد: اين‌طور نيست كه مديريت عالي در همه رشته‌ها و فنون تخصص داشته باشد، اين سخن اشتباه است. مديريت عالي بايد قدرت استفاده، هدايت و جمع‌بندي عقول و متخصصين جامعه را داشته باشد.
 
بايد براي كاهش تحريم و ناكارآمدسازي آن تلاش كرد

پورمحمدي با اشاره به تحريم‌هايي كه بر كشور تحمیل شد، خاطرنشان كرد: بايد هم تحريم را چاره و تدبير كنيم و هم اين‌كه خود را در معرض تحريم قرار ندهيم. اين‌كه گفته شود تحريم‌ها كاغذپاره است و بعد بگوييم مشكلات كشور ناشي از تحريم است، اشتباه است. بايد براي كاهش تحريم و ناكارآمدسازي آن تلاش كرد. و اين تا حد زيادي در امكان و وسع ما هست. به شرطي كه خودتحريمي‌ها را از پيش پاي خود برداريم.
 
تغيير سياست‌ها آفت نظام اقتصادي و بانكي است

وي از نداشتن سياست واحد و متمركز در بخش‌هاي مختلف از جمله اقتصادي و بانكي انتقاد كرد و افزود: تغيير سياست‌ها آفت نظام اقتصادي و بانكي است و نوساناتي كه نرخ ارز داشت بشدت ما را تحت فشار قرار داد. اين بي‌ثباتي‌ها آزاردهنده است و بايد يك برنامه و نگاه جديد و پايبندي به آن نگاه و برنامه در كشور حاكم شود. بايد تحريم‌ها و موانع خودساخته را از سر راه برداريم و اگر در اين راه راهكار خوبي نداريم از مدل‌هاي مناسبي كه در دنيا وجود دارد و متناسب با وضعيت كشور ما است استفاده كنيم.

پورمحمدي گفت: بسياري از صنعت‌گران به‌خاطر عرق ملي و علاقه‌شان، مشكلات موجود را تحمل مي‌كنند و امروز رسالت ما اين است اين بنگاه اقتصادي را بچرخانيم و اين همان حميت ملي است. و اگر حس مشتركي را بين مردم، دولت و فعالان اقتصادي ايجاد كنيم، قطعاً خداوند به‌خاطر تقواي اجتماعي راه نجات براي ما ايجاد خواهد كرد. و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لايحتسب.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: