آلبوم تصاویر
در آینه رسانه ها
کد خبر: ۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
print
send
وزیر پیشنهادی دادگستری در صحن علنی مجلس:
وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: افتخار می‌کنم پورمحمدی مورد غضب دشمنان کشور است. من باید خادم، وزیر و مبلغ عدالت در دولت باشم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی به نقل از تسنیم؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری، عصر امروز (23 مرداد 1392) در صحن علنی مجلس دفاع از برنامه‌های خود را اینگونه آغاز کرد: خدا را سپاس می‌گویم از اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن معنویت، خداخواهی، حق‌طلبی، ایثار و شهادت‌طلبی موج می‌زند و رمضان گذشته شاهد مدعای من است.

وی افزود: وقتی انسان این فضای مجلس را می‌بیند و وسواس، حساسیت، دقت بر آرمانها و باورها سرمایه‌های ملت، امنیت و نیازهای جدی مردم را می‌نگرد، این یک ارزش است. باید خدا را سپاسگزار باشیم که این همه خدمتگزار امین، صالح و پرتلاش که در کشور کوشش می کنند و سپاس بیشتر که در این راه گام بر می‌داریم .

وزیر پیشنهادی دادگستری تصریح کرد: روزی که برای رای اعتماد وزارت کشور به مجلس آمدم، خیلی در مجلس سروصدا شد و روز دیدنی و تاریخی بود. یک روز دیگر نیز برای پرونده 3 هزار میلیاردی به مجلس آمدیم که آن روز هم عجیب بود. امروز که به مجلس برای استراحت آمدم و انتظار داشتم فضایی آرام ببینم، اما با شنیدن حرف منتقدان مسایلی از سال 59 به یادم آمد که در سمینار قضات و دادستانها در دیوان عالی کشور، من به عنوان دادستان چند شهر خوزستان در این سمینار بودم.

پورمحمدی افزود: ما خدمت شهید بهشتی رفتیم و یکدفعه دیدیم که از پایین همان کسانی که روز گذشته در مراسم 14 اسفند در چمن دانشگاه تهران آن ماجرا را آفریدند، پشت دیوار ساختمان دادگستری آمدند و شعار مرگ بر بهشتی سر می‌دادند که ساختمان را می‌لرزاند.

وی با بیان اینکه بهشتی را مظهر اشرافیت و حافظ آن بود، گفت: اما این شهید آرام سکوت کرد. ما متشنج بودیم که چرا او حرف نمی‌زند و او فرمود "إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا".

وزیر پیشنهادی دادگستری با طرح این پرسش که آیا ما حامی اشرافیت بودیم، گفت: وقتی یکی از نمایندگان در صبح این حرفها را زد با خودم فکر کردم چه بگویم؟ گفتم که همین برخورد با بهشتی بود که به من چیزهای زیادی یاد داد. از همان‌هایی که برای سایت‌های ماهواره‌ای مطلب تهیه می‌کنند. ترسیدم آن عزیز هم همین شعارهای سوپر انقلابی را سر می‌داد و امروز این سرنوشتش است. رفتم امروز نماز ظهر را در سازمان خواندم و برای این منتقد بین نماز ظهر و عصر 2 رکعت نماز خواندم و دعا کردم برای او و خودم که عاقبت‌به‌خیر شویم و منحرف نشویم.

پورمحمدی با اشاره به اظهارنظر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه پورمحمدی در دوران وزارت کشورش در مقابله با فساد چه کرده است، گفت: این بی‌عدالتی و فساد کجا اتفاق افتاده؟ من ناظر دولتی بودم که شما دوست شفیقش بودید. آیا شما معتقدید که در دولت گذشته فساد و بی‌عدالتی بوده است که من در مقابلش سکوت کردم؟ شما که همچنین باوری ندارید. آیا دولت گذشته فاسد بود؟ اگر این باور را دارید، من تمام اتهاماتم را می‌پذیرم و باید تاوانش را بدهم. تاوانش هم همین است که شما مرا به استنطاق بکشید.

وی افزود: عدالت‌خواهی و ایستادن تاوان دارد و تاوانش را باید بدهیم. منتقد دیگری گفت تو چرا وزارت کشور را رها کردی. اگر کارت درست بود دنبال چه می‌گردی؟ خودشان گفتند ما بیرونش کردیم ولی شما می‌گویید برای چه آنها را ترک کردید.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری با بیان اینکه روند انتخاب وزیر دادگستری خودش یک پروژه شد که نمی‌خواهم به آن بپردازم، تصریح کرد: واقعا عدالت تاوان دارد و باید تاوانش را داد. 10 روز است که بنده کاندیدای وزارت شده‌ام. 50 ماهواره و سایت و رزنامه و رادیو علیه من مطلب می‌نویسند و از آقای رئیس‌جمهور خواسته‌اند معرفی من را پس بگیرد و از شما نمایندگان خواسته‌اند به من رای ندهید.تمام مدافعان آزادی حقوق بشر و غیره. متاسفم که 10 روز است خوراک برای ماهواره‌ها آماده کرده‌اید، ولی من افتخار می‌کنم که پس از 33 سال مورد غضب رادیوهای بیگانه هستم.

پورمحمدی با اشاره به رسانه‌هایی همچون رادیو زمانه،دویچه‌وله، رادیو اروپای آزاد و ... که علیه او کار کرده‌اند، گفت: من افتخار می‌کنم که بر مواضع، آرمان‌ها و اصول انقلاب ایستاده و مورد غضب و خشم دشمنان هستم و خوشحالم که دولت یازدهم در این فضای بحث و این جریان سالم انقلابی حضور دارد و بر مواضع خود پای می‌فشارد. دوست نداشتم دوستان در خصوص ضد اشرافیت و این مسائل وارد شوند، ولی اگر می‌گفتند برای چه آمدی و چه می‌خواهی بکنی، مساله تفاوت می‌کرد.

وی به داستان 500 میلیون تومان و تنقیح قوانین اشاره کرد و گفت: تنقیح قوانین 40 سال است که روی زمین مانده است. حالا در طول فعالیتم در سازمان بازرسی یازده یا دوازده برنامه از پنجاه برنامه این موضوع را حاضر کرده‌ایم و امیدواریم دوستان بعدی هم به سرعت این روند را ادامه دهند.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری با اشاره به مقاومت چند ساله‌اش در سازمان بازرسی، تصریح کرد: بسیاری به من گفتند که در مورد مسائلی کوتاه بیایم وگرنه چنین برخوردهایی با من صورت خواهد گرفت، اما من بر مواضع حق و عدل ایستاده‌ام. وقتی این شاهدها مطرح شد به رییس قوه گفتم دولتی‌ها از من شکایت دارند، گفتند شکایت نیست و گزارش است، اما من گفتم همان که هست را به شعبه ارجاع بدهید. وقتی به شعبه ارجاع شد از شعبه خواستم که در مورد موضوع تحقیق کند، اما شعبه گفت که چون من قاضی هستم، نمی‌تواند حکم تحقیق بدهد مگر اینکه من کتبا این موضوع را بنویسم.

پورمحمدی با بیان اینکه کتبا نامه نوشتم که از من تحقیق شود، گفت: من بازجویی شدم و مثل آنها که خط قرمز گذاشتند و اجازه بازجویی ندادند و باعث شدند بسیاری از پرونده‌ها هنوز معلق باشد، رفتار نکردم.همان شعبه به مساله رسیدگی کرد و نظر قاضی و دادستان این بود که اقدامات منطبق با قانون در حوزه اختیارات و در زمان وزارت بوده و اصلا جرمی واقع نشده و الی آخر که من نمی‌خواهم وقت شما را با این مساله پر کنم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: بیاییم برای عدالت بیشتر وقت بگذاریم. به خاطر مسائل سیاسی، عدالت و منافع کشور در حاشیه قرار گرفته است. مشکلات برطرف نشده و این اتفاقات به خاطر غلبه مسائل سیاسی بوده است. بیایید این فضا را تغییر دهیم. عدالت را واقعی و جدی بگیریم.

وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به این مساله که اختیارات وزارت دادگستری و وزیر دادگستری در قانون مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: از کارهایی که باید انجام شود، تبیین اختیارات وزارت دادگستری است. همچنین باید مشخص شود که چه کسانی باید به مجلس پاسخگو باشند. ما حق سوال را برای مجلس محترم می‌دانیم و معتقدیم به علت اینکه مجلس در راس امور است باید به آن پاسخگو باشیم و این را وظیفه خود می‌دانیم. در وزارت کشور هم نشان داده‌ام که این روحیه را داشته‌ام، بیایید فضا را هموار کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: به عنوان وزیر دادگستری اگر مورد عنایت شما باشم، برای خودم یک رسالت بزرگ‌تر قائل هستم و آن این است که وزیر عدالت، خادم عدالت و مبلغ عدالت باشم تا بتوانیم مصوبات عادلانه داشته باشیم و جلوی رانت‌خواری و بروز فساد در دولت را بگیریم و از دولت، مبارزه با فساد را شروع کنیم. فضای مبارزه با فساد را به درون دولت ببریم. حالا که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری معرفی شده‌ام، امیدوارم بتوانیم خودمان عامل مبارزه با فساد باشیم.

وی با اشاره به وضعیت قوه قضاییه و قضات، ادامه داد: دغدغه‌های زیادی در مورد عدالت وجود دارد و تلاش‌های بسیاری هم انجام شده اما خروجی آنچه که می‌خواهیم نیست. انتظار این است که تلاش کنیم در خدمت همکاران قضا باشیم و فضایی عادلانه بسازیم و با کمک شما قوانین عادلانه تصویب کنیم، با عدالت قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فضای عدالت بسازیم، جامعه عادل به وجود بیاوریم که این خواست بزرگ و آرمانی با همت و پشتیبانی شما و تلاش ما قابل دسترسی است.

" 145 نفر از نمایندگان برای دفاع از بنده به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری نام‌نویسی کرده‌اند، که از آنها تشکر می‌کنم. از مخالفان نیز متشکرم".

پورمحمدی در پاسخ به درخواست لاریجانی برای پاسخگویی به 2 سوالی که در طول سخنرانی‌اش طرح شده بود، گفت: در مورد قراردادی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند باید بگویم متهمی با وزارت کشور قرارداد داشته و برای این کار پول گرفته، وارد ماجراجویی‌های سیاسی شد و کار را هم انجام نداد، تحقیقات در این زمینه در جریان است. حالا به ما گفتند که مجلس هم می‌خواهد در این زمینه تحقیق کند که ما هم اعلام کردیم که استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: