به
گزارش پایگاه اطلاعرسانی حجتالاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور و
کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاستجمهوری عصر امروز (16 اردیبهشت 1392) در
جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان به سؤالات مختلف آنان
پاسخ داد.
وی در پاسخ به
سؤالی مبنی بر اینکه نقاط قوت و ضعف دولتهای گذشته چیست، گفت: هر دولتی
مختصات خود را دارد. وقتی آقای هاشمی سر کار آمد جنگ تمام بنیه کشور را
زمینگیر کرده بود، ذخایر کشور از بین رفته بود، تعداد زیادی جنگ زده
داشتیم که باید دولت آقای هاشمی را باید با این مختصات سنجید. دولت ایشان
نقاط ضعفی داشتند که منجر به تورم بالایی در یک مقطع رسید ولی در مجموع
دولت ایشان موفق بود و کشور را پس از جنگ به یک حالت متعادل رساند البته
همراه با نقصهایی که برخی از این ضعفها را خودشان نیز پذیرفتهاند.
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: چرخه
اقتصادی و اجتماعی در دولت آقای هاشمی فعال شد. اما در دولت ایشان روی
مسایل سیاسی و فرهنگی کم کار شد و در این حوزهها کشور آسیب دید. دولت
آقای خاتمی حرف تازهای برای توسعه اقتصادی نداشت. عمده افراد این دولت تیم
آقای هاشمی بود. آقای خاتمی آمد ضعف دولت آقای هاشمی در عرصه سیاسی و
فرهنگی را جبران کند ولی نتوانست خود را با آرمانهای انقلاب تطبیق دهد.
البته برخی دستاوردهای دولت ایشان مناسب بود و باید منصفانه قضاوت شود. اما
متاسفانه در دولت ایشان با آرمانهای انقلاب زاویه گرفته شد و توان ملی
کشور آنچنان که باید رشد نکرد.
وی با بیان اینکه اگر در دولت آقای خاتمی زوایا و انحرافات
شکل نمیگرفت توان ملی کشور بالا میرفت که صورت نگرفت، گفت: آقای احمدینژاد
چند رویکرد کاملاً مثبت داشت. ایشان آمد یک رویکرد آرمانها و ارزشهای
انقلاب را حداقل در شعار و بخشی از رفتار تجدید کرد که کاملاً مثبت بود.
توجه به نقاط محروم و دور دست کشور، استفاده از شعار عدالت و... بسیار
ارزشمند بود. برخی فشارهای غربیها و مقداری تزلزل و تردید ایجاد کرده بود
جسارت برخوردی دولت آقای احمدینژاد خوب بود. تحرک دولت و رئیس دولت در این
دوره خیلی خوب بود ولی باز هم آقای احمدینژاد دچار چالش شد. آقای
احمدینژاد در ادامه به یکسری چالشهای فکری دامن زد و همانند دولت آقای
خاتمی باعث آسیب دیدن کشور شد.
عضو ائتلاف اکثریت اصولگایان همچنین عنوان کرد: هنوز دلیل برخی حاشیههایی که در دولت آقای احمدینژاد اتفاق افتاد مشخص نیست. آقای احمدینژاد وظیفه نظریه پردازی در جامعه را بر عهده ندارد. ایشان فقط مجری کشور است. همین اتفاق در دولت اصلاحات نیز رخ داد. آقای خاتمی باید درک میکرد که رئیس دولت طراح جامعه مدنی نیست. رئیس جمهور مجری قانون است. نظریهپردازی باید در دانشگاهها صورت بگیرد. متاسفانه رؤسای جمهور فکر میکنند جایگاه رهبری در کشور را دارند. رئیس دولت باید بفهمد که همه کاره کشور نیست. اگر رئیس دولت توهم همهکاره بودن کشور را بزند دچار اشکالاتی میشود که در دولت آقای خاتمی و آقای احمدینژاد شاهد آن بودیم.
معاون رئیسجمهور در مصاحبهای از ما خواست اطلاعات مربوط به یک موضوع را منتشر کنیم اما هنوز این کار را نکردیم
معاون
سیاسی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه شما
گفتهاید یکسری مستندات علیه دولت فعلی دارید و چه تضمینی دارید که شما هم
به بگم بگم در دولت راه نیندازید، گفت: تا امروز هیچ گاه حاضر نشدم از این لفظ
استفاده کنم و خودم منتقد آن هستم. من صاحب اطلاعات زیادی در کشور هستم ولی
حاضر نبودم هیچ کدام از آنان را رسانهای کنم. اخیراً یکی از معاونین رئیس
جمهور در مصاحبهای اعلام کرد که فلان موضوع مطرح شده از سوی رئیس سازمان
بازرسی نادرست است و اگر ایشان راست میگوید مستنداتش را منتشر کند. این
موضوع به تیتر روزنامه ایران تبدیل شد. البته ما گفتیم مایل به انتشار
نیستیم ولی اگر شما مایل هستید روابط عمومی سازمان آن را منتشر میکند.
وی اضافه کرد: بنده اگر میخواستم بگم بگم راه بیاندازم طی سه سال گذشته مطالب زیادی داشتم که بگویم اما این کار را نکردم چون معتقدم منطق افشاگری اگر با نیتی غیر از اصلاح و پیشگیری باشد، منطق ضعیف و شکست خوردهای است. بنده بارها به بخشهای مختلف دولت هشدار دادهام ولی عمده هشدارهای من کتبی و به صورت غیرعلنی است. شما چه زمان دیدید سازمان بازرسی کل کشور اطلاعات پروندهها را رسانهای کرد.
حجتالاسلام پورمحمدی گفت: هر دولتی برای موفقیت نیاز به فضای آرام دارد. هر دولتی به دنبال حاشیه سازی باشد شکست خورده است. اگر بنده به دنبال موفقیت باشم باید جلوی این فضاها و حاشیه سازیها را بگیرم نه اینکه خودمان در زمین او بازی کنیم یا حاشیه سازی کنیم.
دشمنتراشیهای بیهوده آب به آسیاب کسانی میریزد که اسلامهراسی و ایرانهراسی را ترویج میکنند
پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه شما شعار با دشمنان مدارا را مطرح کرده اید. آیا دشمن اصلی ما فقط اسرائیل است و آمریکا دشمن ما نیست، گفت: بنده دو ساعت در مؤسسه آمریکاشناسی سیاستهای خود را نسبت به آمریکا شرح دادم ولی هیچگاه نگفتم آمریکا دشمن ما نیست. بنده اعلام کردم پیام انتخاباتی من از شعر حافظ الهام گرفته است: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت وبا دشمنان مدارا. امروز سوء نیتها و اعتماد نداشتنها بین مسئولین رشد پیدا کرده است. این در حالی است که خداوند به پیامبر(ص) گفته با همدیگر مهربان باشید. بنده هم خواستم از این شعر حافظ الهام بگیرم و بگوییم که باید با دوستان مروت به خرج داد. البته چون نمیتوانستیم مصرع دوم شعر را نادیده بگیریم آن را نیز مطرح کرده ولی توضیحی به آن اضافه کردم که عزت، مصلحت و حکمت سه پایه اصلی سیاست خارجی است. گفته ام دشمن تراشیهای بیهوده آب به آسیاب کسانی میریزد که تلاش دارند بذر ایران هراسی و اسلام هراسی را بکارند.
موجودیت اسرائیل نامشروع است و به هیچوجه با این دولت غاصب مذاکره نمیکنیم
وی
ادامه داد: پایه روابط خارجی ما سه چیز است، منافع، امنیت، مصالح و طبق
این سه اصل با هر کشوری بحث میکنیم. موجودیت اسرائیل نامشروع است و به هیچ
وجه نمیتوانیم با این دولت غاصب مذاکره کنیم. از اسرائیل که بگذریم با
کشورهای دیگر اگر دست از دشمنی بردارند، میتوانیم مذاکره کنیم. آمریکا
امروز دشمن ما است. منفعت، مصلحت و امنیت ما از سوی آمریکا در خطر است. به
همین خاطر در شرایط فعلی هیچ گاه حاضر به مذاکره با او نیستیم. ولی هرگاه
آمریکا دست از این سیاست بردارد و در شرایط برابر کنار ما قرار بگیرد
میتوانیم مذاکره کنیم.
کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاستجمهوری با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کردند که هر چند آمریکا دشمن ما است ولی میتوان در شرایط برابر با آمریکا نیز مذاکره کنیم، گفت: بنده معتقدم با مذاکره آمریکا داستان تحریم کنار نمیرود. به نظر من حتی تحریمها کنار بروند این طور نیست که وضع اقتصاد ما بهبود بیابد. اگر ما دست روی دست گذاشته و از منابع داخلی خود خود بخوبی استفاده نکنیم، برداشتن تحریمها کمکی به حال ما نمیکند. امروز کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و... در معرض شرایط سخت اقتصادی قرار دارند ولی آمریکا که اصلیترین متحد آنان است به کمک شان نمیرود. بنابراین باید اقتصاد خود را قدرتمند کنیم.
احمدینژاد هیچوقت گزینه اصولگرایان نبود
عضو
ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا شما سال 84
و 88 روی آقای احمدینژاد اجماع کرده اید ولی الآن منتقد درجه یک ایشان
شده اید، گفت: آقای احمدینژاد هیچگاه گزینه اصولگرایان نبوده است. در سال
84 شورای هماهنگی روی آقای لاریجانی توافق کرد. آقای احمدینژاد توانست
پیروز انتخابات شود. بعدها نیز از ما دعوت به کار کرد و بعد از چند بار رفت
و برگشت ایشان با مشورت مقام معظم رهبری بنده را به عنوان وزیر کشور
انتخاب کرد و بعد از ده ماه از من خواست استعفا دهم. بعد هم در ماه 33
برکنار شدم.
وی افزود: در سال 88 نیز چون آقای احمدینژاد در بلوک اصولگرایی بود، اصولگرایان از ایشان حمایت کردند. یکی از بزرگان اصولگرایان از تعبیری استفاده کرد که ما بین دو شر قرار داریم و از آقای احمدینژاد حمایت میکنیم. در سال 88 هر کاندیدای دیگری جلوی آقای احمدینژاد قرار میگرفت حتما شکست میخورد. آقای احمدینژاد با عملیات گستردهای که انجام داده بود حتما پیروز قاطع انتخابات میبود. بنده قبل انتخابات سال 88 پیش بینی کرده بودم که آقای احمدینژاد پیروز قاطع انتخابات خواهد بود.
18 تیر درگیری جدی ما با اصلاحطلبان بود/یکی از پایههای اصلی کمک به موضوع هستهای بودم و چگونگی این را نمیتوانم بگویم
وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه نظر شما درباره کودتای 18 تیر 78، تعطیلی تاسیسات هستهای در سال 82، طرح مادام العمر شدن ریاست جمهوری در سال 74 و رابطه با آمریکا چیست، گفت: من نسبت به شخصیتها نمیخواستم اظهارنظر کنم ولی نسبت به موضوعات حتما اظهارنظر میکنم. این موضوع به بلوغ فکری و ذهنی و شفاف شدن مواضع کمک میکند. در حادثه 18 تیر ما سیبل اصلی بودیم. همان ایام اخراجی دولت اصلاحات بوده و سیبل حملات اصلاح طلبان و رسانههای آنان بودیم. بحث 18 تیر درگیری جدی ما با اصلاح طلبان بود. در خصوص تاسیسات هستهای هم جزو درگیری دیگر ما بود. در موضوع هستهای سالیان سال به دلیل شرایط کاری یکی از پایههای کمک این معادله بوده و هستم و بخشی از آنان را نمیتوانم بگویم. آنقدر انرژی و دوندگی صرف کردیم که کشور به توان فن آوری هستهای رسیدیم و بنده یکی از اعضای این عرصه بوده ام و هرگز حاضر نیستیم در این عرصه عقب نشینی کنیم.
با تکرار ریاستجمهوری افراد بیش از دو دوره مخالفم
وی ادامه داد: درباره مادامالعمرشدن ریاست جمهوری نیز بنده شفاف گفتم که صریحاً با تکرار ریاست جمهوری افراد مخالفم. سال 84 خدمت آقای هاشمی رفتم و گفتم که بازگشت شما به قدرت به ضرر مردم سالاری دینی است. چرخه قدرت یک اصل در توسعه سیاسی کشور است. تکرار ریاست جمهوری تمرکز قدرت آورده و مجال را از کشور میگیرد. بنده در دوران وزارت کشور به دنبال طرح این بودم که قانون اجازه تکرار ریاست جمهوری را ندهد.
در بحث رابطه با آمریکا، سخنان مقام معظم رهبری الگوی ما است
وی ادامه داد: در خصوص رابطه با آمریکا الگو سخنان مقام معظم رهبری است. وقتی رهبری میفرماید عزت، حکمت و مصلحت یعنی عامل پیروزی ما در عرصه سیاست خارجی این سه اصل است. اینکه مدام بگوییم رهبری کاری از پیش نمیبرد. بلکه باید سخنان و رهنمودهای ایشان سرلوحه کارهای ما باشد. اینکه در برخی از دیدگاهها نظر مقام معظم رهبری که طبق نظر ما باشد را قبول کرده و اجرایی کنیم و در سایر مسایل دیدگاه خود را اجرایی کنیم، ولایت مداری نیست.
برخیها
دنبال ماجراجوییاند و فکر میکنند کشور با بگومگو پیش میرود
معاون
سیاسی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه دیدگاه شما
نسبت به آقای هاشمی چیست و آیا آقای هاشمی در فتنه 88 نقش داشت، گفت:
امروز برخی دنبال ماجراجویی هستند. فکر میکنند کشور را میتوان با بگو مگو
جلو برد. از حادثه ناراحت کننده سال 88 باید عبرت گرفته و انتقامگیری
نکنید. بسیاری از این ادبیات انتقامگیرانه است. شما میخواهید من آقای
هاشمی را کوبیده و حذف کنم. این ادبیات کشور را به جایی نمیرود.
وی با بیان اینکه نباید حس انتقامگیری خود را مدام تحریک کرده و پرونده خوانی کنید، گفت: اگر بیایم چند شعار محکم علیه آقای هاشمی بدهم ولی چه منفعتی برای کشور و ملت دارد. اینها بیانگر این است که نمیخواهیم واقعگرا روی نیازهای جدی فکر کرده وبرای آینده تصمیم بگیریم. اینکه مدام به گذشته بپردازیم اگر برای عبرتگیری و تحلیل باشد، خوب است ولی اگر بخواهیم برای دامنزدن به بحث و جدل باشد، بسیار بد است. آقای هاشمی یکسری نقاط قوت و یکسری نقاط ضعف داشته است. اگر ایشان وارد عرصه انتخابات شد ایشان را نقد میکنیم. ولی اگر کاندیدا نشد برای چه وقت کشور را تلف کنیم؟
ادبیات پرخاشگرانه را قبول ندارم/حاضر نیستم این ادبیات را علیه هاشمی، خاتمی و احمدینژاد بهکار ببرم
حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در پاسخ به اینکه ادبیاتی مثل مفسد فیالارض بودن آقای خاتمی را تأیید میکنید یا خیر، گفت: همان طور که در پاسخ به سؤال قبلی اشاره کردم من این ادبیات را نپسندیدم و در گذشته بکار نبردم و در آینده هم بکار نخواهم برد. باید این ادبیات را تغییر دهیم. نباید پرخاشگرانه، بیکنترل علیه افراد سخن گفت. بنده آدم انقلابی، پرتحرک هستم و هیچ گاه محافظه کارانه حرف نزدم. ولی معتقدم اخلاق اجتماعی به وحدت و انسجام ملی کمک میکند. اگر به ادبیات پرخاشگرانه دامن بزنیم کشور آسیب میبیند. من حاضر نیستم این ادبیات را نسبت به آقای هاشمی، آقای خاتمی و حتی آقای احمدینژاد بکار ببرم. حتی اخیرا برخی درباره آقای احمدینژاد گفتند که ایشان به برخی فرقههای ضاله مرتبط بودند که بنده آن را نقد کردم و از دوستان درخواست کردم این نسبتها علیه آقای احمدینژاد مطرح نشود.
افرادی که اتهام خروج 21 میلیارد تومان را به من میزنند، زیر دستشان میلیاردها تومان جابجا میشود
پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه ماجرای اعطای وام 21 میلیارد تومانی در دوران وزارت کشور چه بود، گفت: در کشور متأسفانه رویکردی رایج شده که در مقابل یک حرف خلاف و دروغ اگر ده بار هم توضیح داده شود کسی نمیشنود. امروز ده بار از سوی وزارت کشور این دروغ تکذیب شده است ولی کسی نمیشنود. ولی بار دیگر تکرار میکنم که در دوره وزارت کشور من حتی یک دینار خلاف قانون جابجا نشده است. این را هم رئیس دولت و هم آنان که به راحتی دروغ این بزرگ را تکرار میکنند، مطلع هستند. چندین بار تعاونی وزارت کشور اطلاعیه صادر کرده و اسناد این وام را منتشر کرده است. وی با بیان اینکه این ادعای دروغ از سوی کسانی مطرح میشود که زیر دست شان میلیاردها تومان جابجا میشود، گفت: باید تاریخ بیاید و اشک بریزیم که چه فجایعی از سوی همین آقایان بر اقتصاد کشور رفته است.
نقش یک شرکت تازهتأسیس آمریکایی در پرونده 450 میلیون یورویی
وی ادامه داد: همین اواخر دعوای ما با این آقایان سر یک قرارداد 450 میلیون یورویی است که بدون مطالعه و بررسی به یک شرکت که تنها چهار روز تاسیس شده است و محل آن خارج از کشور و آمریکا است، قرار داد بسته میشود و بعد به بانک نامه مینویسند که چهارصد و پنجاه میلیون یورو وام بدهید. بعد ما آن را پیگیری میکنیم و مانع آن میشویم گفته میشود اصلا چنین قراردادی مطرح نیست. شما که ذهنتان آنقدر حساس است چرا این را پیگیری نمیکنید؟! بنده نمیخواهم به خاطر تبعات اجتماعی چنین پروندههایی را اطلاعرسانی کنم چه برسد به اینکه پروندهسازی کنم. متاسفانه چند سال اخیر فضای افشاگری و بگم بگم باعث شده دروغ در جامعه خریدار داشته باشد. در این فضا برخی با دروغ گویی و پرونده سازی علیه این و آن سوء استفاده میکنند. به همین خاطر باید تلاش کنیم فرهنگ عمومی در این راستا ارتقاء یابد تا از هر کسی که ادعایی مطرح کرد سند بخواهیم.
متأسفم که برخی افراد در پرونده 3 هزار میلیاردی خودشان را ارزان فروختند
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی راجع به اینکه چرا راجع به پرونده 3 هزار میلیاردی مصلحت اندیشی شده است، گفت: اگر مصلحت اصل شود و حقایق فدای مصالح شود اشتباه است. اما گاهی اوقات خود حقیقت مصلحت است. ممکن است فضایی ایجاد شود که چند مشکل به وجود بیاید ولی باید توان را مصروف رفع مشکل بزرگتر کرد. حفظ مصالح یک اصل عقلی است. اگر کسی از باب محافظهکاری و ترسیدن و مماشات به استناد مصلحت از زیر بار مسئولیت فرار کند، اشتباه است. اما مصلحت یک امر عقلی و کاربردی است. اما برخی مصلحتها دروغ است.
وی با بیان اینکه مصلحت امروز کشور حقیقتگویی است نه پنهان کاری گفت: پرونده 3 هزار میلیاردی از زمان کشف و تعقیب افراد پرونده سه روز به طول انجامید. پولی که ادعا شده است به حساب آقای خاوری ریخته شده زیر 5 میلیارد تومان است. بنده متاسفم که افرادی در این پرونده خود را ارزان فروختند. امروز دستگاه قضایی و پلیس بینالملل دنبال آقای خاوری است. یک و نیم برابر 2800 میلیارد تومان اموال این گروه متخلف در اختیار دستگاه قضایی است و بحث خوردن پول بیت المال مطرح نیست.
حجتالاسلام پورمحمدی افزود: این پرونده به اختلاس معروف شد ولی در حقیقت فساد بود که تبعات بیشتری از اختلاس دارد. 45 نفر از متخلفان در این پرونده محکوم و 4 نفر به اعدام محکوم شدند و در مرحله اجرای حکم است. اینکه چرا اسامی مطرح نمیشود، باید گفت طبق قانون تنها بعد از قطعی شدن حکم اعلام میشود. البته بنده معتقدم اگر پرونده به دادسرا رفت و بازپرس قرار مجرمیت صادر کرد میتوان اسامی متخلفان را رسانهای کرد و باید تلاش کنیم قانون را به این صورت تغییر دهیم.
نامه ما به رهبری در جهت تقویت دولت برای مبارزه با تحریمها بود
عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جریان نامهای که تعدادی از وزرای اخراجی دولت به رهبری دادند و شما امضا کردید چیست، گفت: تقریبا چند سالی است که وزرایی که در دولت نهم بوده و تک تک حذف شدیم با همدیگر نشستهایی برگزار میکنیم و جلساتی داریم. سال گذشته با بالا گرفتن تحریمها یکسری پیشنهادهایی به ذهن ما رسید و دیدیم در برخی از این پیشنهادات باید مقام معظم رهبری اختیاراتی به رئیسجمهوری اعطا کند که این پیشنهادات اجرایی شود. این نامه را محرمانه خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردهایم و کسی از آن مطلع نبود. یکی از دوستان دولتی خبر این نامه را از یکی امضاء کنندگان نامه شنیده بود و به صورت ناقص به رسانه دولتی منتقل کرده و برای ماجراجویی و تخریب اعلام کردند دو وزیر سابق کابینه اقدام به ارسال نامه علیه دولت به رهبری کردند.
بانکها مشکل قانون ندارند بلکه مشکل آنها ناشی از اجرا است
پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه نظر شما راجع به وامهایی که الآن با سودهای کلان داده میشود، چیست، گفت: مشکلی که امروز در بانکها وجود دارد، مشکل اجرا است نه قانون. قانون بانکداری بدون ربا خوب اجرا نمیشود. امروز دغدغه ما عدم اجرای صحیح این قانون است و اگر خوب اجرا شود مشکل چندانی راجع به بانکداری و ربا نداریم. متأسفانه امروز بانکداری ما معیوب است.
پورمحمدی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه حدود چهل روز به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا باقی مانده است، گفت: ملت توفیق پیدا کرد کشور در طی سی و چند سال گذشته بر اساس رای و حق سرنوشت اداره کند. دستاوردهای ملت در عرصه انتخابات بسیار بزرگ است که در کنار این دستاوردها، کاستیها و عدم موفقیتهایی نیز داشتیم. دورههایی با موفقیت پشت سر گذاشته و دورههایی هم ناموفق بودیم. اما مهم این است که خودمان اراده کرده و از حق تعیین سرنوشت که امروز در دنیا از جمله حقوق مهم است، برخورداریم.
بسیاری از کشورها یا حق تعیین سرنوشت ندارند یا در قالب سازوکارهای طراحیشده امکان انتخاب درست آنها بشدت کاهش مییابد
پورمحمدی
گفت: بسیاری از ملتها امروز از تعیین حق سرنوشت محروم هستند؛ یا بیگانه
سلطه دارد یا جریان وابسته به بیگانه بر ملت حکم میراند یا سازوکارهایی
طراحی شده است که امکان انتخاب را به شدت کاسته است. حتی در کشورهای صاحب
دموکراسیهای پیشرفته مثل آمریکا و اروپا قدرت انتخاب بسیار پایین است.
مثلا در آمریکا دو حزب شکل گرفته است و امکان بروز و ظهور حزب سوم در عرصه
انتخابات وجود ندارد و مردم مجبورند در همین فضای دموکراسی هدایت شده و
بسته دست به انتخاب بزنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که امروز برخی گلایه میکنند که چرا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری تعدد کاندیدا وجود دارد. این موضوع هر چند ممکن است یک عیب باشد اما باعث باز شدن فضا میشود تا افرادی که قابلیت اداره رکن اجرایی کشور را در خود میبینند خود را در معرض رای مردم قرار میدهند. امروز چندین کاندیدای اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل در عرصه انتخابات وارد شدهاند که از یک نظر مثبت تلقی میشود. در نهایت هم بعد از ثبت نام این شورای نگهبان است که صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار داده و مردم هم به یک نفر رای میدهند.
امام(ره) و رهبری بارها باحمایت از دولتهای منتخب به رأی و نظر مردم احترام گذاشتند
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این حق تعیین سرنوشت موقعیت فوق العاده ممتازی است که در اختیار ملت ایران گذاشته شده و ملت باید از این فرصت خوب استفاده کرده و بهترین گزینه را به عنوان رئیس جمهور آینده کشور در این موقعیت حساس انتخاب کنند.
وی با اشاره به تأکیدات مکرر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر رای و نظر مردم، گفت: امام خمینی(ره) تا آخرین لحظه برای احترام گذاشتن به رای ملت با بنی صدر همراهی کردند. مقام معظم رهبری نیز همین رویکرد را در حمایت از دولتهای مختلف در پیش گرفتهاند.
میزان مشارکت جوانان در مسایل سیاسی جامعه بسیار بالا است/ قدرت چیدمانی و دانش مدیریت کشور ضعیف است
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه در دنیا نرم مشارکت جوانان در فعالیتهای سیاسی پایین است، گفت: در دنیا میزان حساسیتهای جوانان به مشارکت سیاسی نشان دهنده میزان بالندگی جامعه است. این میزان در کشورهای پیشرفته بسیار پایین و مشارکت جوانان در سطح کم است. این نرم در ایران بسیار متفاوت است. در ایران بالندگی و قابلیت رشد یافتنگی سیاسی بین جوانان بسیار بالا است و آمار شرکت کنندگان در انتخابات نشان میدهد که میزان مشارکت جوانان در مسایل سیاسی بسیار بالا است. حضور امروز شما دانشجویان در این مراسم مصداق روشنی از نشاط سیاسی بین جوانان و دانشجویان ما است.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: در کشورمان تلاش در عرصههای مختلف زیاد است. اما متاسفانه قدرت چیدمانی و به اصطلاح دانش مدیریت ما ضعیف است. نقطه قوت برخی کشورهای پیشرفته دانش و توان مدیریتی است. اگر بر توان این موضوع ما افزوده شود، خواهیم توانست در بسیاری از عرصههای دیگر هم پیشرو باشیم. شاید یکی از دلایل این مشکل تجربه کم مدیریتی است. دانش مدیریتی موفق نیاز به یک ابزار مهم یعنی برنامه دارد. کشورهای پیشرفته برای تقویت دانش مدیریتی و قدرت چیدمانی خود اولاً بر اساس برنامه عمل میکنند و ثانیاً تلاش میکنند نظارت قوی داشته باشند که این برنامه اجرایی شود.
53 درصد برنامه چهارم توسعه اجرایی شده است
وی افزود: امروز عمدهترین ناکامی مسئولان در برخی عرصهها عدم اجرای دقیق برنامه است. در سازمان بازرسی کل کشور سال آخر برنامه چهارم نحوه اجرای این برنامه را بررسی و مطالعه کرده و گزارش این بررسی را برای دستگاههای مختلف ارسال کردیم. در خوشبینانهترین حالت چیزی حدود 53 الی 54 درصد از برنامه چهارم توسعه اجرایی شده است. مرکز پژوهشهای مجلس این میزان را 33 الی 34 درصد اعلام کرده است.